torsdag 6 november 2008

Veckans recept!

Efter mycket påtryckningar har jag beslutat att släppa mitt hemliga, och asbra, recept till allmänheten. Håll i hatten gott folk!

Detta är självklart inget exakt recept utan mer en uppskattning då jag vanligtvis inte använder mig av recept själv utan går på känsla.. Men detta är den ungefärliga grunden i alla fall.

Emmis Köttfärssås deluxe!
1 stor gul lök
1 burk champinjoner
600 g blandfärs
1 skvätt ketschup (Du kan ersätta det med ca 1 msk tomatpuré om du vill, det gör den lite fylligare i smaken)
1 burk krossade tomater
1 köttbuljong-tätning (knorr)
1 näve riven parmesan
1/2 - 1 dl cola
2 små vitlöksklyftor

1 tsk paprikapulver
1 msk soya
grovmalen svartpeppar
1/2 tsk grov chili (chili flagor heter det tror jag? funkar med vanlig malen chili med men då är jag inte säker på doseringen)
1 tsk - 1/2 msk torkad basilika (eller en kruka färsk basilika om man vill lyxa lite)
Eventuellt lite cayenpeppar om man vill krydda till det lite extra

Stek lök och champinjoner tillsammans med paprikapulvret. Häll i blandfärsen när löken är mjuk och stek på den.Ta i ketschup och tomater och låt puttra tillsammans en stund. I med buljongtärning och alla kryddor utom basilikan. Tillsätt finhackad vitlök (inte pressad). Späd med cola och ev vatten och låt puttra en stund. Ta i soyan, parmesanen och basilikan i slutet och låt koka ihop.

Smaka ev. av med mer kryddor :)

(Jag ansvarar ej för den övervikt, pengabrist och folkskygghet som förmodligen kommer att infinna sig efter månader av konstant ätande.. Du lagar den på egen risk) ;)
Förresten, borde jag börja med ett "Veckans recept" som återkommande tema?
Vad tycker ni?

6 kommentarer:

Daniel Christensen sa...

Yeah why not :)

emilofglory sa...

Do it :)

Anonym sa...

Ja! Jag skulle bli jätte glad. Du såg ju hur ängslig jag blev bara jag skulle steka bacon häromdagen! hihi =)

c sa...

Jaaam, underbart!

aerinia sa...

YAY! Vilken respons.. haha
Från och med nu så kör vi på "veckans recept" hörrni..

Stay tuned!

TegMorrison sa...

woow, Cola i köttfärssås, det måste jag prova!!